V priemere iba tri sekundy rozhodnú, či váš životopis zaujme personalistov natoľko, že si ho vôbec prečítajú celý. Ak totiž neupúta, skončí bez milosti v skartovačke. Ako zaujať a napísať originálny životopis, ktorý vám zabezpečí aj pozvánku na pracovný pohovor? Všetko podstatné vám prezradí skúsená biznis mentorka a kariérna koučka Eva Šnircová. S jej radami sa zaručene odlíšite od konkurencie.
Nielen zaujať, ale aj ponúknuť pridanú hodnotu. Presne toto by mal spĺňať kvalitne napísaný životopis.
„Keď sa vypíše atraktívna pozícia, v závislosti od firmy a lokality, príde aj okolo 150 životopisov. Ak váš životopis neupúta, automaticky končí v koši. Cieľom je dostať sa medzi 20% vybraných kandidátov, ktorí dostanú pozvánku na pracovný pohovor,“ vysvetľuje kariérna koučka a biznis mentorka, Eva Šnircová.
Nepodceňte prípravu
Ako sa dopracovať k originálnemu a hodnotnému životopisu? Chce to dávku trpezlivosti, invencie a motivácie. Ale pekne po poriadku. Kariérna koučka Eva Šnircová ešte pred samotným písaním životopisu odporúča definovať si svoje silné stránky a motiváciu, ktorá by mala zohľadniť odpovede na to, prečo si hľadám novú prácu. Tých motivátorov by malo byť aspoň 15, pričom zásadné sú v prvej tretine zoznamu. „Je dôležité si svoje motivátory zadefinovať a určiť im poradie dôležitosti. Odporúčam, aby ste sa k nim vrátili po krátkej pauze a opäť si prešli ich poradie. Tie najdôležitejšie sú v prvej päťke,“ spresňuje Šnircová. Môže ísť napríklad o sebarealizáciu, finančný aspekt. Častou býva aj potreba rastu, vzdelávania aj času na vlastné záujmy. Príkladom je pani Dana. Žije v Námestove, má 2 synov a na rodičovskej dovolenke je už takmer 6 rokov.
„Mojou najsilnejšou motiváciou, prečo sa chcem vrátiť späť do práce, je zmena prostredia. Tá nekonečná rutina ma už zabíja. Tiež je to potreba socializácie a pocit, že bude za mnou aj konečne niečo vidieť, “ vysvetľuje.
Atraktívny životopis ľavou zadnou
Kým pred desiatimi rokmi postačoval životopis napísaný vo Worde, s fontom Time New Roman, dnes je to už prežitok. Vo Worde sa už dnes podľa Šnircovej životopis neposiela. Súčasné trendy sú inovatívnejšie, vytvoriť si ho môžete aj v používateľsky jednoduchej Canve, kde nájdete množstvo ľahko editovateľných šablón.
A navyše, hravo si svoj vytvorený životopis uložíte v tomto programe aj do PDF-ka. Životopis má upútať a zaujať už na prvý pohľad. Skúste napríklad pri jeho vytváraní použiť aj iné farby okrem čiernej a bielej. Rozdiel budete vidieť okamžite.
V zásade platí, že oproti minulosti sú dnes CV farebnejšie, zmenil sa aj typ písma. Použiť môžete napr. Arialle, Montserrat, Calibri. Dokument sa už ukladá v PDF formáte a prežitkom je aj pridlhý životopis. Nikto nemá čas ho čítať, preto recruiteri odporúčajú maximálne dve strany. Text treba usporiadať do logických celkov a pripnúť aj súhlas so spracovaním osobných údajov.
A možno je to „maličkosť“, ale venujte zvýšenú pozornosť aj aktuálnej fotografii. Tú spred 13 rokov, hoci na nej vyzeráte výborne a ste s ňou spokojní, vymeňte. Radšej investujte svoj čas a zaobstarajte si aktuálnu. Ak sa vaša fotka nezhoduje s tým, ako momentálne vyzeráte, môžete si pokaziť dôležitý prvý dojem.
Dobrý životopis je offline verzia vašej prezentácie, LinkedIn profil zas jeho online verzia. Aby ste uspeli a získali job snov, je potrebné mať oboje. Väčšiu interakciu a živšiu formu seba prezentácie vám zaručí práve LinkedIn.
Certifikáty a kurzy sú vaše plusové body
Všetky zručnosti majte podložené certifikátmi alebo kurzami. Napríklad, ak nemáte žiaden doklad o tom, aký stupeň úrovne jazyka máte zvládnutý, poobzerajte sa po jazykovom certifikáte.
Podľa Šnircovej je totiž veľmi vágne napísať v životopise úroveň angličtiny ako mierne pokročilý a chýbať vám bude pritom certifikát, alebo osvedčenie, ktorý by to deklaroval.
„Moja rada znie: nechajte si otestovať aj jazyky a majte o tom doklad! Ten môžete deklarovať aj na sociálnej sieti LinkedIn, kde si ho môže pozrieť aj váš budúci zamestnávateľ. “
Nemusíte pritom platiť za drahé kurzy, veľa z nich sú online a zadarmo. Mnohé robí aj spoločnosť Google. Veľmi obľúbená je online platforma Google Digital Garage, kde tiež môžete po absolvovaní bezplatných kurzov získať certifikát. A pochváliť sa ním môžete okrem CV aj na LinkedIn profile.
Mimochodom studnicou kurzov je aj spomínaný LinkedIn. Nájdite si ten svoj, lebo každý kurz súvisiaci s vaším jobom snov sa počíta. „Napríklad, ak chcete robiť projektovú manažérku a hoci viete deklarovať, že ste túto prácu robili 12 rokov, veľmi odporúčam absolvovať kurz s certifikátom v tomto odvetví – aby ste tento projektový manažment mali aj na papieri,“ zdôrazňuje kariérna koučka Šnircová.
Nebojte sa kamery! Skúste si natočiť vlastnú video-vizitku
Žijeme v digitálnej dobe a to prináša so sebou mnohé výhody. Napríklad aj to, že pracovný pohovor sa dá absolvovať aj online. Ale to nie je jediná výhoda. Náskok pred konkurenciou získate okrem inovatívneho životopisu aj video prezentáciou.
Iste, pre mnohých je veľmi neprirodzené rozprávať do kamery. A navyše, to bude možno aj prvá skúsenosť v živote, ale netreba sa báť urobiť chybu. Skúste poprosiť svojich blízkych, nech vám na video-vizitku dajú spätnú väzbu.
Ako na kvalitnú videoprezentáciu
Jasná, stručná a výstižná - v maximálne troch minútach. Tak by mala vyzerať finálna verzia vašej videoprezentácie. Prevedieme vás krok za krokom. Nie je to vôbec tak zložité a dá sa to zvládnuť. V prvom rade si napíšte alebo aspoň dobre premyslite, o čom budete rozprávať. Môžete sa to pokojne naučiť naspamäť. Ideálna je štruktúra v týchto bodoch:
Predstavenie (Volám sa…)
Informácie o štúdiu (Študovala som…)
Informácie o najdôležitejších pracovných skúsenostiach (Moja prvá pracovná skúsenosť bola… Najviac som sa naučila na pozícii…)
Na čo ste v živote či práci hrdá (Môže byť kariérny úspech ale aj niečo zo súkromného života)
Čo je vašou motiváciou sa na túto pozíciu hlásiť (prečo túto prácu chcete a prečo by si vás mali vybrať).
Okrem kvalitného obsahu si dajte pozor aj technicko-vizuálne spracovanie videovizitky.
Kamera
Vôbec nemusíte byť profík v kamerovaní, ale jedna rada vám zaručene uľahčí prípravu. Výšku kamery nastavte tak, aby vám nebolo vidno nosné dierky. Málinko kameru nakloňte dopredu. Pozeráme sa priamo do kamery a nie na display. Rovnako si zapamätajte, že kamera nás sníma na šírku - nie na výšku!
Video natáčajte počas dňa. Pokojne môžete stáť, alebo aj sedieť, ale najlepšie oproti oknu a počas dňa. Pleť je tak krajšia a pôsobí sviežo.
Úprava zovňajšku a okolia
Nezabúdajte, že forma seba prezentácie je skutočne dôležitá. 80% informácií o sebe poviete už len tým, ako vyzeráte, čo máte oblečené a prezradí vás aj vaša mimika a reč tela. A to ste nemuseli povedať ani len slovo. Oblečenie zvoľte presne také, aké by ste si vybrali aj na pohovor. Drobná poznámka na okraj. Keďže budete natáčať video – neodporúčame prúžky a štvorcové vzory. Na kamere nevyzerajú dobre. Siahnite po outfite bez vzorov a vo farbách, ktoré sa hodia k vášmu typu pokožky.
Za sebou nemajte žiadne rušivé elementy. Ideálne je mať za sebou bielu stenu. Zabudnite na policu s knihami - nechcete predsa, aby recruiter venoval pozornosť skúmaniu vašich kníh, pred vašou prezentáciou. Nepodceňte preto žiaden detail.
Okrem vhodne zvoleného outfitu a prostredia nezabúdajte na úsmev a prirodzenosť. To je kľúč ku kvalitnej video prezentácii.
Aj rozposielanie životopisov má svoje pravidlá
A na záver posledný tip. Kľúčové je mať na pamäti jedno pravidlo. Neposielať hromadne jeden životopis pre rôzne pozície. „Často zažívajú uchádzači o zamestnanie pocit frustrácie z toho, že hoci poslali veľa životopisov, nikto sa im z oslovených firiem ani len neozval,“ vysvetľuje príklad z praxe Eva Šnircová. Radí preto obetovať pár minút navyše a prispôsobiť životopis na mieru konkrétnemu zamestnávateľovi. Je dôležité pritom zohľadniť svoje silné stránky a prezentovať svoje schopnosti efektívnejšie. Ak máte za sebou viacero pracovných skúseností či kurzov, uvádzajte tie najnovšie a najrelevantnejšie. Týmto spôsobom si zlepšíte svoje šance na úspech v podobe pozvánky na pracovný pohovor.
Comentários